Curriculum vitae

Lavallée Emmanuelle

Maître de conférences
LEDa

Emmanuelle.LAVALLEEping@dauphinepong.fr
Tel : 01 44 05 48 84
Bureau : P110

Biographie

Les activités de recherche d’Emmanuelle Lavallée s’organisent autour de deux axes principaux: d’une part, le commerce international et, d’autre part, les institutions et les biens publics locaux dans les pays en développement. Sur ce dernier point, son intérêt porte particulièrement sur les pays d’Afrique de l’Ouest pour lesquels elle est impliquée dans de nombreux projets de recherche et de renforcement des capacités. Elle a développé une expertise solide dans les instruments de mesure de la corruption et de la gouvernance ainsi qu’une connaissance avancée de l’analyse de données micro ou macro économiques, de la construction de modèles et de leur estimation.

Publications

Articles

Lavallée E., Lochard J. (2015), The Comparative Effects of Independence on Trade, Journal of comparative economics, p. 50

Empirical evidence suggests that belonging to an empire favours trade by lowering transaction costs and establishing preferential trade agreements. Does the end of an empire invert this effect, and if so, through which channels? This paper uses an original dataset to explore the impact of independence on former colonies' bilateral trade over the 1948-2007 period. We show large differences across empires. Whereas independence reduces the trade (imports and exports) between former French colonies and their coloniser, as well as with other colonies of the same empire, we do not find any comparable effect for former British colonies. We attribute this finding to the particularly protectionist trade policy implemented by France during the colonial era, and we are able to rule out alternative explanations related to transaction costs. We also find that after independence, all former colonies trade more with third countries, and we relate this result to the geographical diversification of trade.

Vicard V., Lavallée E. (2013), National borders matter...where one draws the lines too, Canadian Journal of Economics, 46, 1, p. 135-153

De nombreux articles récents montrent que le passage d'une frontière politique réduit fortement les échanges. L'augmentation du nombre de frontières et ses conséquences pour le commerce international n'ont pas fait l'objet de la même attention dans la littérature. Le nombre d' Etats souverains a pourtant augmenté de 72 en 1948 à 192 aujourd'hui. Cet article estime l'effet de la désintégration politique sur la mesure de la croissance du commerce mondial depuis la seconde guerre mondiale. Notre analyse souligne d'abord que les statistiques commerciales doivent être traitées avec prudence lorsque l'on mesure l'évolution du degré de mondialisation, car la définition des partenaires commerciaux varie dans le temps. Il en résulte un biais statistique important, qui explique 17% de la croissance du commerce international depuis 1948. Nous montrons ensuite que l'augmentation du nombre d' Etats souverains seule a entrainé une augmentation du commerce international mesuré de 9%, mais a en réalité diminué les échanges (incluant le commerce interrégional) de 4%.

The fact that crossing a political border dramatically reduces trade flows has been widely documented in the literature. The increasing number of borders has surprisingly attracted much less attention. The number of independent countries has indeed risen from 72 in 1948 to 192 today. This paper estimates the effect of political disintegration since World War II on the measured growth in world trade. We first show that trade statistics should be considered carefully when assessing globalization over time, since the definition of trade partners varies over time. We document a sizeable resulting accounting artefact, which accounts for 17% of the growth in world trade since 1948. Second, we estimate that political disintegration alone since World War II has raised measured international trade flows by 9% but decreased actual trade flows (including inter-regional trade) by 4%.

Lavallée E., Razafindrakoto M., Roubaud F. (2010), Ce qui engendre la corruption : une analyse microéconomique sur données africaines, Revue d'économie du développement, 24, 3, p. 5-47

Quels sont les individus les plus enclins à recourir à la corruption ? A qui demande-t-on des pots-devin ? Qui en payent ? Cet article explore ces questions à partir d'un riche corpus d'enquêtes-ménages comparables réalisées dans continent où la corruption sévit avec beaucoup d'acuité : les enquêtes Afrobaromètre. Afin de répondre à ces questions, il s'interroge également sur les caractéristiques des utilisateurs des services publics en Afrique. Notre article apporte des résultats nouveaux tant sur la propension à corrompre et l'exposition à la corruption que sur les déterminants de l'utilisation des services publics. Nos estimations montrent notamment que les facteurs d'appartenance ethnique, traditionnellement mis en avant en Afrique, ne jouent pas un rôle aussi clair sur la corruption que ne le suggère la littérature.

Who are the most prone to pay bribes? Who are angled for bribes? Who pay? This article explores these issues in sub-Saharan Africa, an area of the world where corruption is widespread. This paper empirical basis is a rich collection of comparable data provided by the Afrobarometer surveys conducted in 18 sub-Saharan African countries. So as to answer these questions properly, this paper also analyses the characteristics of users of governmental services in Africa. Our study yields new results about the exposure to corruption and the use of public services as well. Our findings notably show that ethnic and religious belongings, which are traditionally put forward in the literature about corruption in this continent, do not have a so clear effect on corruption.

Lavallée E., Olivier A., Pasquier-Doumer L., Robilliard A. (2009), Cibler les politiques de lutte contre la pauvreté dans les pays en développement ? Un bilan des expériences, Revue d'économie du développement, 23, 3, p. 5-50

Duc C., Lavallée E., Siroën J-M. (2008), The gravity of institutions, Economie Internationale, 113, 1, p. 95-113

Les bonnes institutions favorisent-elles le commerce ? De nombreux accords commerciaux, au premier rang desquels, l'Union européenne, introduisent des clauses institutionnelles en plus des dispositions strictement commerciales. Dans cet article, nous nous intéressons à l'influence de la démocratie et de la lutte contre la corruption sur le commerce. Nous utilisons un modèle de gravité, inspiré de Anderson et van Wincoop (2003) mais estimé par la méthode du pseudo maximum de vraisemblance à partir d'une loi de Poisson, ce qui évite les biais d'hétéroscédasticité inhérents aux estimateurs des moindres carrés ordinaires. Nous analysons les effets de la similarité des institutions sur le commerce bilatéral, puis nous régressons les effets fixes pays pour tester les effets de la démocratie et de la lutte contre la corruption sur le commerce pour l'ensemble des pays. Nos résultats montrent que les pays démocratiques sont plus ouverts mais que deux pays démocratiques n'échangent pas davantage entre eux. C'est l'inverse qui est constaté pour la corruption.

Do good institutions foster trade? Many trade agreements, and notably those of the European Union, introduce institutional provisions in addition to strictly free-trade measures. In this article, we are interested in the influence of democracy and the fight against corruption on trade. We use a gravity model inspired and adapted from Anderson and van Wincoop (2003) but estimated with a Poisson Pseudo-Maximum Likelihood (PPML) method, which circumvents the heteroskedasticity bias encountered with the usual Ordinary Least Square (OLS) estimators. We analyze the effects of institutional similarities on bilateral trade, before regressing the country fixed-effects to test for the consequences of democracy and the fight against corruption on trade for all countries. Our results show that democratic countries are generally more open, but that two democratic nations do not necessarily trade more between each other. The reverse is true for corruption.

Lavallée E. (2007), Corruption, concurrence et développement : une analyse économétrique à l'échelle des entreprises, European Journal of Development Research, 19, 2, p. 274-304

L'ouverture des économies à la concurrence est souvent présentée comme un moyen de lutter contre la corruption. Pourtant, aucune étude théorique ou empirique ne permet de conclure que l'intensification de la concurrence réduit la corruption. Cet article utilise une enquête réalisée auprès de plus de 10 000 firmes de plus de 80 pays pour étudier les liens entre la corruption et la concurrence inter firmes. Nos résultats mettent en évidence que ce n'est pas l'intensité de la concurrence mais plutôt la nature de celle- ci qui détermine la probabilité du recours à la corruption. Ils montrent également des différences importantes dans les déterminants du recours à la corruption entre les pays développés et les pays en développement notamment en ce qui concerne la concurrence des importations légales.

Competition is often presented as a good way to fight against corruption. However, no theoretical or empirical study allows us to conclude that an increase in competition reduces corruption. This article uses surveys of more than 10,000 firms in 80 countries to analyse the links between corruption and inter-firm competition. Our results show that it is not the intensity of competition but rather its nature that influences the probability of corruption. They also shed light on significant differences in the factors explaining the use of corruption between developing and developed countries in particular as far as the competition of legal imports is concerned.

Lavallée E. (2006), Similarité institutionnelle, qualité des institutions et commerce international, Economie internationale, 4, 108, p. 27-58

Cet article analyse les effets des institutions sur le commerce à partir d'un échantillon de 143 pays sur la période 1984-2002. Notre étude conclut à un impact asymétrique de la qualité des institutions des pays partenaires à l'échange sur le commerce bilatéral. Elle montre qu'un pays exporte d'autant plus que ses institutions sont de bonne qualité, mais que la qualité des institutions du pays importateur influence uniquement les exportations origi- naires des pays du Nord. Nos estimations infirment également les théories du second best qui présentent la corruption comme un moyen de "huiler les rouages du commerce". Enfin, elles invitent à explorer davantage les effets de la similarité de la nature des institutions sur le commerce.

Using a gravity model of trade, this paper examines the consequences on inter- national trade of the quality and the similarity of domestic institutions. We find an asymme- tric impact on trade of institutions quality. Our estimations show that a country exports all the more since the quality of its institutions is high; but that the importing country quality of institutions only affects exports from Northern countries. They also invalidate second best theories which see corruption as a way "to grease the wheels of trade". Lastly, they encourage us to explore further the consequences on trade of institutional similarity.

Lavallée E. (2006), Corruption et confiance dans les institutions politiques : test des théories fonctionnalistes dans les démocraties africaines, Afrique contemporaine, 4, 220, p. 163-190

Notre article étudie, au niveau des individus, le lien entre corruption et confiance dans les institutions politiques dans 16 démocraties africaines. Plus précisément, il teste à partir d'un indicateur de corruption perçue et d'un indicateur de corruption vécue, les théories fonctionnalistes qui présentent la corruption comme un moyen d'augmenter la confiance dans les institutions politiques en compensant le fonctionnement déficient des administrations. Les estimations réalisées à partir de l'échantillon constitué des 16 pays ou au niveau de chacun d'entre eux montrent que la corruption n'a pas d'impact positif significatif sur la confiance institutionnelle et infirment donc sans ambiguïté les théories fonctionnalistes. Nos résultats suggèrent également que les effets négatifs de la corruption sur la confiance institutionnelle sont d'autant plus forts que la qualité ressentie des services gouvernementaux est bonne.

This article analyzes individual perceptions of the linkage between corruption and trust in political institutions in 16 African democracies. Using perceived corruption and experienced corruption as indicators, it tests the functionalist theories that portray corruption as a way to increase trust in political institutions by compensating for their dysfunctionalities. Estimates based on aggregate data for 16 countries and on individual country data disprove this claim of functionalist theories, showing that corruption does not have a significant positive impact on institutional trust. Our findings also suggest that negative effects of corruption on institutional trust are stronger when the perceived quality of government services is high.

Chapitres d'ouvrage

Lavallée E., Roubaud F. (2015), Does Corruption Matter for Informal Sector Economic Performance? Microdata Evidence from Sub-Saharan Africa, in Roubaud F. (eds), The informal economy in developing countries, p. 334

Lavallée E. (2008), Corruption and Institutional Trust in Sub-Saharan Aftrica,, Global Corruption Report 2008: Corruption in the Water Sector, p. 367

Duc C., Granger C., Lavallée E., Siroën J-M. (2007), Démocratie et corruption dans le commerce : le paradoxe européen, in Krifa-Schneider H. (dir.), L'élargissement de l'Union Européenne : quels enjeux et défis majeurs ? Élargissement de l'UE, gouvernance et questions régionales, p. 489

Communications

Lavallée E., Lochard J. (2015), French neo-colonialism? French-African trade after independence, DIAL Development Conference, Paris, France

Lavallée E., Roubaud F. (2012), La corruption influence t-elle les performances économiques du secteur informel en Afrique de l'Ouest ?, L'économie informelle dans les pays en développement, Paris, VIET NAM

Lavallée E., Lochard J. (2012), Independence and trade: the specic effects of French colonialism, 61ème Congrès de l'AFSE, Paris, FRANCE

The consequences on international trade of colonial rule have received anincreasing attention. This paper investigates the effect of independence on trade with a focus on former French colonies. Thanks to an original dataset including data on pre-independence bilateral trade for former French colonies, we obtain more accurate results on the effect of independence on bilateral trade patterns. We show that that independence reduces trade (imports andexports) with the former metropole and that this effect is mainly driven byformer French colonies. We also show that, after independence, trade (importsand exports) of all former colonies increase with the rest of the world (othercountries not belonging to the same empire).

Lavallée E., Lochard J. (2012), Independence and trade: new evidence from French colonial trade data, ETSG 2012 Fourteenth Annual Conference, Leuven, BELGIUM

The consequences on international trade of country breaks-up have receivedan increasing attention. This paper investigates the effect of independence on bilateral trade of former French colonies with a focus on Sub-Saharan Africa.Thanks to an original dataset including data on pre-independence bilateraltrade we obtain more accurate results. We also show that former Frenchcolonies in Sub-Saharan Africa exhibit distinctive post-colonial trade patternsas compared to other former French colonies.

Lavallée E., Roubaud F. (2009), Corruption and the informal sector in Sub-Saharan Africa, Global Corruption Report 2009. Corruption and the Private Sector, Nanterre, FRANCE

In Sub-Saharan Africa (SSA) the informal sector is a major engine for employment, entrepreneurship and growth. The high incidence of corruption is another distinctive feature of SSA. According to the last Transparency International Corruption Perception Index almost 70% of SSA countries ranked register score below 3, indicating that corruption is perceived as rampant. However, to the best of our knowledge the corruption and informality nexus has never been explored in comprehensive empirical fashion in this area of the world. It had been extensively analysed in Eastern Europe and the former Soviet Union countries, but with a particular objective: explaining the rise of unofficial activities that had coincided with the transition process. The SSA context is completely different: operating in the informal sector is rather the rule than the exception and no recent systemic change may explain this fact. Thus, concepts used to analyze the informal sector elsewhere are not necessarily applicable to SSA, or at least, their focus may be less relevant in this context. This paper makes use of a unique data set, called 1-2-3 surveys, so as to analyse the links between corruption and the informal sector in seven major Western African Economic and Monetary Union (WAEMU) cities. More precisely, we use the phase 2 of these surveys which interviews heads of informal production units (IUP) and aims at assessing their principal economic and productive characteristics (production, value added, investment, financing), their difficulties and their demands for public support. A detailed analysis of these data leads to three conclusions. The informal economy is rather an issue of weak law enforcement than of corruption, or in other words of a will to avoid the predatory behaviour by government officials seeking bribes from anyone with officially registered activities. As a consequence, only a minority of IPUs (4.2%) declare they had to pay bribes the year before the survey. However, our studies reveals that experience of corruption reduces drastically firms willingness to register their activities.

Lavallée E., Razafindrakoto M., Roubaud F. (2008), Corruption and trust in political institutions in sub-Saharan Africa, CSAE Conference 2008 - Economic Development in Africa, Oxford, UNITED KINGDOM

Cet article explore les interactions entre la confiance institutionnelle et la corruption à partir d'un riche corpus d'enquêtes-ménages comparables : les enquêtes Afrobaromètre réalisées dans 18 pays d'Afrique sub-saharienne. Plus précisément, il teste les théories de l' « huile dans les rouages » selon lesquelles la corruption peut renforcer la confiance des citoyens en leur permettant d'accéder à des services publics autrement inaccessibles. Nos résultats infirment clairement ces théories. Nous montrons que la corruption réduit clairement la confiance et ce quelque soit la qualité des services gouvernementaux. Ils suggèrent toutefois que l'expérience et la perception de la corruption ont des effets distincts sur la confiance institutionnelle.

This paper analyzes the impact of corruption on the extent of trust in political institutions using a rich collection of comparable data provided by the Afrobarometer surveys conducted in 18 sub-Saharan African countries. More specifically, we set out to test the "efficient grease" hypothesis that corruption can strengthen citizens' trust since bribe paying and clientelism open the door to otherwise scarce and inaccessible services and subsidies, and that this increases institutional trust. Our findings reject this theoretical argument. We show that corruption never produces trust-enhancing effects regardless of the evaluation of public service quality. The results reveal how perceived and experienced corruption impact negatively, but differently, on citizens' trust in political institutions. The adverse effect of perceived corruption decreases with the fall in public service quality, whereas the negative effect of experienced corruption decreases as public service quality increases.

Duc C., Lavallée E. (2006), Do Euro-Med agreements improve democracy and the quality of institutions in EU partner countries ?, Bridging the gap : the role of trade and FDI in the Mediterranean, Naples, ITALY

The European Union enforced respect of human rights and democratic principles an essential elements of all its preferential and non preferential trading agreements since the beginning of the 90's. In all EU external agreements, an essential element would imply that the EU can impose sanctions against violating states, that is, "suspension of high-level bilateral contacts, trade embargoes, suspension of arms sales, suspension of military cooperation and suspension of cooperation", as was the case for Serbia and Burma because of human rights abuses such as torture, political arrests or censorship. But its preference is to use positive action rather than penalties. This paper deals with Euro-Med Agreements, it aims at assessing the impact of these constraints on EU partners governance. Using within comparisons and difference-in-differences estimates, we find that these agreements improved Mediterranean countries governance but not the respect of democratic principles.

Duc C., Lavallée E., Siroën J-M. (2005), Does "deep integration" foster trade? Empirical evidence and simulations for the EU democratic and anti-corruption criteria, Journées de l'AFSE : "Economie du développement et de la transition", Clermont-Ferrand, FRANCE

Lavallée E. (2005), Governance, Corruption and Trade : A North-South Approach., Journées de l'AFSE : "Economie du développement et de la transition", Clermont-Ferrand, France

The purpose of this paper is to assess the effect on North South trade of the quality of governance in developing countries by applying a gravity trade model. I test the model for a sample of 21 OECD countries and 95 developing countries over the period 1984-1997. A panel data analysis is used to disentangle the time invariant country-specific effects and to capture the relationship between the relevant variables over time. The estimation results show that the better governed a developing country is, the more it imports goods from industrialised ones. Besides, thanks to a non linear approximation, it shows that the two traditional visions of the consequences of corruption on trade coexist.

Documents de travail

Lavallée E., Olivier A., Pasquier-Doumer L., Robilliard A. (2010), Poverty alleviation policy targeting: a review of experiences in developing countries, DIAL Document de travail, Paris, Université Paris-Dauphine, 29

Lavallée E., Olivier A., Pasquier-Doumer L., Robilliard A. (2009), Le ciblage des politiques de lutte contre la pauvreté : quel bilan des expériences dans les pays en développement ?, DIAL (Développement, Institutions & Analyses de Long terme) Document de travail, Paris, IRD, 46

Dans un contexte de ressources budgétaires limitées et suite au constat que la croissance et l'aide publique au développement ne bénéficiaient pas forcément aux pauvres, la communauté internationale a eu recours à des outils spécifiques permettant d'atteindre en priorité les pauvres. Le ciblage des politiques de lutte contre la pauvreté est l'un de ces outils. Cet article vise à dresser un bilan des expériences de ciblage menées dans les pays en développement. Il cherche pour cela à dégager les facteurs de réussite ou d'échec de ces expériences et fait le point sur les questions qui font toujours débat.

Fiscal constraints and policy changes to improve effectiveness of programs in reducing poverty has progressively led the international community to use tools for reaching the poor. Targeting antipoverty interventions is one of them. This paper aims at providing a general review of experiences of targeted poverty alleviation policies in developing countries and seeks to identify the key factors that affect their performances.

Lavallée E., Razafindrakoto M., Roubaud F. (2008), Les mécanismes à l'origine de la corruption : une analyse sur micro-données africaines, DIAL Document de travail, Paris, Université Paris-Dauphine, 29

Quels sont les individus les plus enclins à recourir à la corruption ? A qui demande-t-on des pots-devin ? Qui en payent ? Cet article explore ces questions à partir d'un riche corpus d'enquêtes-ménages comparables réalisées dans continent où la corruption sévit avec beaucoup d'acuité : les enquêtes Afrobaromètre. Afin de répondre à ces questions, il s'interroge également sur les caractéristiques des utilisateurs des services publics en Afrique. Notre article apporte des résultats nouveaux tant sur la propension à corrompre et l'exposition à la corruption que sur les déterminants de l'utilisation des services publics. Nos estimations montrent notamment que les facteurs d'appartenance ethnique, traditionnellement mis en avant en Afrique, ne jouent pas un rôle aussi clair sur la corruption que ne le suggère la littérature.

Who are the most prone to pay bribes? Who are angled for bribes? Who pay? This article explores these issues in sub-Saharan Africa, an area of the world where corruption is widespread. This paper empirical basis is a rich collection of comparable data provided by the Afrobarometer surveys conducted in 18 sub-Saharan African countries. So as to answer these questions properly, this paper also analyses the characteristics of users of governmental services in Africa. Our study yields new results about the exposure to corruption and the use of public services as well. Our findings notably show that ethnic and religious belongings, which are traditionally put forward in the literature about corruption in this continent, do not have a so clear effect on corruption.

Kuépié M., Lavallée E., Sougane A. (2008), Multiples dimensions de la pauvreté, gouvernance et démocratie : le point de vue de la population malienne Enquête ELIM2006, Premiers résultats, DIAL (Développement, Institutions & Analyses de Long terme) Document de travail, Paris, IRD, 47

La mesure de la gouvernance et de la démocratie dans le cadre des stratégies actuelles de lutte contre la pauvreté constitue un défi majeur. Dans le prolongement de l'expérience menée en 2001 à Bamako, dans le cadre de l'enquête 123, la DNSI a intégré des modules portant sur les multiples dimensions de la pauvreté, la gouvernance et la démocratie à l'enquête nationale ELIM 2006. Dans un contexte pré électoral, il s'avère particulièrement intéressant d'établir un diagnostic sur la gouvernance, la démocratie et la lutte contre la pauvreté, en partant de la perception de la population. Ce rapport présente les premiers résultats des modules « pauvreté subjective » et « démocratie et gouvernance » de l'enquête ELIM 2006 et les compare à ceux obtenus en 2001 à Bamako.

Public statistics face quite a challenge when it comes to measuring new dimensions of development (institutions, governance and social and political participation). Based on the experience acquired by the 123 survey in Bamako in 2001, the Malian National Statistics Office has appended three specific modules on Governance, Democracy and Multiple dimensions of poverty to the national household survey ELIM 2006. In a pre-electoral context, it is particularly relevant to draw a diagnosis on governance, democracy and poverty reduction policies. This report presents the first results of these three specific modules and compares them to the main findings of the 2001 survey.

Duc C., Lavallée E. (2004), Les bases de données sur la gouvernance, Cahiers de recherche d'EURISCO, Paris, Université Paris-Dauphine, 37

Lavallée E. (2002), Corruption et ouverture commerciale, Cahiers de recherche d'EURISCO, Paris, Université Paris-Dauphine, 25

Les relations entre corruption et ouverture commerciale ont été peu étudiées. Pourtant, plusieurs raisons portent à croire que la corruption influence l'ouverture commerciale, et que, inversement, l'ouverture commerciale d'un pays joue sur son niveau de corruption. On peut penser, par exemple, que la corruption en accroissant l'insécurité des échanges agit comme une taxe cachée sur les importations et les exportations et en réduit le volume. On peut aussi envisager que l'ouverture commerciale en réduisant le pouvoir de marché des firmes nationales, et leurs rentes, diminue l'incitation des fonctionnaires qui les contrôlent à mener des pratiques de corruption. Les résultats économétriques obtenus à partir de deux indices de corruption et de plusieurs indicateurs d'ouverture commerciale confirment ces hypothèses. La corruption apparaît comme une barrière institutionnelle aux échanges commerciaux. L'ampleur de l'effet trouvé est plutôt importante, et ce même en contrôlant les effets de la corruption par d'autres déterminants de l'ouverture commerciale. Les résultats obtenus montrent aussi que l'ouverture commerciale tend à réduire la corruption, et ce quel que soit l'indice de corruption utilisé.

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