Curriculum vitae

Desbonnet Audrey

Maître de conférences

audrey.desbonnetping@dauphinepong.fr
Tel : 01 44 05 43 47
Bureau : Bureau P147

Publications

Articles

Weitzenblum T., Desbonnet A. (2012), Why do governments end up with debt ? Short-run effects matter, Economic Inquiry, 50, 4, p. 905-919

This paper reconsiders the impact of public debt in an economy with heterogeneous households and incomplete markets to emphasize the short-run effects of an increase in public debt. As compared to models that rest on steady-state analysis, we show that the welfare gains of a public debt increase are substantially higher when transitional dynamics are accounted for. The additional debt issue allows for a temporary reduction in the income tax rate, which stimulates labor supply and generates an overshooting of the interest rate. The short-run gains create a temptation to deviate toward higher levels of debt. Debt increases continue to generate welfare gains even when debt is considerably higher than its long-run optimal level.

Bessec M., Desbonnet A., Kankanamge S., Weitzenblum T. (2012), On interactions between public debt and transfer policies, Revue d'économie politique, 122, 6, p. 903-920

Dans cet article, nous analysons les interactions entre les politiques de dette publique et de transfert dans le modèle de Floden [2001], que nous étendons en modélisant la dynamique transitoire d'un état stationnaire à un autre. Dans un premier temps, dans le cas où la dette aurait atteint un niveau élevé, nous montrons qu'il est possible de mettre en oeuvre une politique de désendettement de l'Etat qui ne détériore pas le bien-être, en l'associant à un ajustement transitoire du transfert. Dans un second temps, nous proposons un équilibre intégrant les incitations à court terme de surprendre les agents en modifiant les niveaux de dette publique et de transferts. Nous montrons que l'optimum de long terme sur la dette et les transferts proposé par Floden [2001] n'est pas stable au regard de ces incitations. Quantitativement, l'équilibre que nous obtenons s'éloigne considérablement de ce dernier.

In this paper, we investigate the interactions between public debt and transfer policies in a framework based on Floden [2001], that we extend to allow for transitional dynamics between steady states. First, we show that, starting from a high level of public debt, it is possible to implement a policy that reduces public debt without generating welfare losses, as long as it is associated with transitory transfers adjustments. Secondly, we define and compute an equilibrium that takes into consideration the government's incentive to implement unexpected adjustments in both public debt and transfers. We show that the long run equilibrium over public debt and transfers in Floden [2001] is not stable with respect to these short term incentives. Simulations reveal that our equilibrium and Floden [2001]'s one considerably differ in quantitative terms.

Hairault J-O., Desbonnet A. (2010), Wealth Inequality and Tax Progressivity, Economie et Prévision, 2, 193, p. 21-41

On se propose d'analyser l'impact de la progressivité de l'impôt sur le revenu et sur les successions sur l'inégalité de patrimoine en France. En passant à une proportionnalité de chaque type d'impôt, on révèle que la progressivité de l'impôt sur le revenu permet de réduire davantage l'inégalité de patrimoine. La progressivité de l'impôt sur le revenu réduit le risque de revenu. L'épargne de précaution des plus riches se réduit et l'inégalité de patrimoine diminue. En revanche, la progressivité de l'impôt sur les successions modifie peu le risque de revenu. En outre, la progressivité de l'impôt sur les successions s'avère inefficace pour réduire l'inégalité de revenu à la différence de la progressivité de l'impôt sur le revenu.

This paper studies the impact of the progressivity of income and inheritance tax on wealth inequality in France. By switching to a proportional tax system for each type of tax, we find that income-tax progressivity is more effective than inheritance-tax progressivity in reducing wealth inequality. Income-tax progressivity reduces income risk. The precautionary saving of the wealthiest agents decreases and wealth inequality narrows. Inheritance-tax progressivity does not modify income risk significantly. We also show that inheritance-tax progressivity - unlike income-tax progressivity - is inefficient for reducing income inequality.

Desbonnet A. (2008), Allocation chômage : entre efficacité et égalité, Annales d'Economie et de Statistique, 90, p. 181-214

Kankanamge S., Desbonnet A. (2008), Optimal level of public Debt with macroeconomic fluctuations, Revue Economique, 59, 3, p. 583-593

Les résultats traditionnels de neutralité ou d'impact négatif de la dette publique sont remis en cause dès que l'on quitte le cadre de marchés complets. Woodford [1990] et surtout Aiyagari et McGrattan [1998] montrent qu'en présence de risque idiosyncrasique sur le marché du travail et de contraintes de crédit un ratio dette/pib positif est souhaitable. Dans cet article, nous évaluons l'impact des fluctuations macroéconomiques sur le niveau de dette publique lorsque les marchés sont incomplets. Les fluctuations macroéconomiques créent un effet fluctuation de l'emploi et un effet fluctuation des prix qui modifient la nécessité et le coût de l'épargne de précaution. En conséquence, un niveau de dette publique plus élevé que dans un simple cadre idiosyncrasique est souhaitable pour l'économie.

This paper considers the impact of macroeconomic fluctuations on the optimal level of public debt. Households are subject to both aggregate and idiosyncratic risk and insurance market imperfectness prevents them from from fully insuring against risk. We find that the optimal level of public debt is significantly higher in a setting embedding macroeconomic fluctuations than in a simpler idiosyncratic risk framework. Macroeconomic fluctuations modify both the cost and the motive for precautionary saving. Public debt by effectively reducing the cost of precautionary saving help agents to smooth consumption when they face price and employment fluctuations.

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